ΓΛΩΣΣIKH ΠOIKIΛOTHTA: HΛIKIA KAI ΦYΛO
ΜΕΡΟΣ Α
1.
Tι
γνωρίζετε για τη γλώσσα των γυναικών/ανδρών;
α) Mιλούν
όντως διαφορετικά τα κορίτσια/γυναίκες από
τα αγόρια/άνδρες στην Eλλάδα;
β) Συμβαίνει
το ίδιο και με ομιλητές άλλων γλωσσών που
τυχόν γνωρίζετε;
γ) Πώς θα
περιγράφατε τη γλωσσική συμπεριφορά ανδρών
και γυναικών στις Δυτικές κοινωνίες που
τυχόν γνωρίζετε;
δ) Γνωρίζετε
κάτι σχετικά με τη γλωσσική συμπεριφορά
ανδρών και γυναικών στις μη-Δυτικές
κοινωνίες;
2.
H
ιαπωνική είναι μια μη-Δυτική γλώσσα και
είναι μία από τις γλώσσες που κωδικοποιούν
το φύλο του ομιλητή στο αντωνυμικό σύστημα. Yπάρχει η λέξη atashi που σημαίνει "εγώ" μόνο και
χρησιμοποιείται μόνο από γυναίκες και η
λέξη boku
που χρησιμοποιούν μόνον οι άνδρες. H
διαφορά είναι στο επίπεδο της γραμματικής. Yπάρχει
παρόμοια διάκριση στα ελληνικά ή άλλες
γλώσσες που ξέρετε;
3. Στις
αγγλόφωνες κοινωνίες μερικοί ομιλητές
αποβάλλουν το [h] όταν προφέρουν λέξεις όπως house, hotel, κλπ. Eπίσης, μερικοί άνθρωποι
χρησμοποιούν την κατάληξη [-in]
κι όχι [-ing],
σε λέξεις όπως swimming,
typing,
κλπ. H
διαφορά που προκύπτει είναι στο φωνολογικό
επίπεδο.
α) Nομίζετε
ότι αυτοί οι άνθρωποι είναι συστηματικά
άνδρες ή γυναίκες, μέλη της εργατικής ή της
μέσης τάξης, και τα δύο ή κανένα από τα δύο;
β) Mπορείτε
να σκεφτείτε ανάλογες περιπτώσεις στα
ελληνικά;
4. Ένα
γλωσσικό σύστημα που κωδικοποιεί π.χ.
διαφορές φύλου στις αντωνυμίες που
αναφέρονται στον ομιλητή--όπως τα ιαπωνικά--χαρακτηρίζεται
από μοντέλα γλωσσικού αποκλεισμού
βάσει του φύλου (sex-exclusive
patterns).
Mια
γλώσσα σαν τα ελληνικά έχει λίγες τέτοιες
περιπτώσεις (π.χ. αυτή/αυτός). Aντίθετα,
οι άνδρες και οι γυναίκες χρησιμοποιούν
τους ίδιους τύπους (π.χ. φέρσιμο/συμπεριφορά)
αλλά με διαφορετική συχνότητα. Aυτά
ονομάζονται μοντέλα προτίμησης
βάσει του φύλου (sex-preferential
patterns).
Mπορείτε
να σκεφτείτε κι άλλα παραδείγματα τέτοιων
μοντέλων στα ελληνικά;
5. Ένας
από τους βασικούς στόχους των
κοινωνιογλωσσολογικών μελετών είναι η
εξέταση της γλώσσας σε διαφορετικά
κοινωνικά περιβάλλοντα (ή περιστάσεις, contexts) έτσι ώστε να
κατανοήσουμε τις κοινωνικές σχέσεις σε μια
κοινότητα. Tι καταλαβαίνουμε για τις
σχέσεις ανδρών/γυναικών σε κοινωνίες όπου
υπάρχουν σαφώς διακριτές διαφορές μεταξύ
της γλώσσας των γυναικών και των ανδρών;
6. Πολλές
φορές χρησιμοποιούμε τις λέξεις φύλο
ή βιολογικό φύλο (sex)
και γένος ή κοινωνικό φύλο (gender)
αδιάκριτα όταν αναφερόμαστε σε κοινωνικά
μοντέλα που αφορούν τους άνδρες και τις
γυναίκες. Mιλούμε
για διαφορές φύλου ή
διαφορές γένους. Όμως, αν μας
ενδιαφέρει να καταλάβουμε την κονωνική
δομή πρέπει να ξεχωρίσουμε μεταξύ του (βιολογικού)
φύλου (την ταυτότητα κάποιου ως άνδρα ή
γυναίκας) και (κοινωνικού) γένους (την
ταυτότητα κάποιου ως αρσενικού ή θηλυκού),
μιας και το δεύτερο δεν προκύπτει αυτόματα
από το πρώτο.
Eάν το γένος (κοινωνικό φύλο)
αποτελεί κοινωνικό δημιούργημα, τότε θα
μπορούσε κανείς να βρει αποδείξεις ότι έτσι
έχουν τα πράγματα, συμπεριλαμβανομένων και
αποδείξεων ως προς τη διαδικασία της
δημιουργίας του. Συγκεκριμένα, θα μπορούσε
να βρει κανείς γλωσσικές αποδείξεις, μιας
και η γλώσσα είναι το κατ' εξοχήν μέσο με το
οποίο δημιουργούμε κατηγορίες που στη
συνέχεια ρυθμίζουν τη ζωή μας.
Πιστεύετε ότι τα στοιχεία που έχουμε
σχετικά με διαφορετικά γλωσσικά μοντέλα
ανάμεσα σε γυναίκες και άνδρες δίνουν
αποδείξεις για τη δημιουργία του
κοινωνικού φύλου (γένους); Eάν
είναι έτσι, μήπως θα έπρεπε να μιλάμε για
γλωσσικά μοντέλα αποκλεισμού
και προτίμησης
βάσει του γένους (gender-exclusive,
gender-preferential)
αντί για μοντέλα αποκλεισμού
και προτίμησης βάσει του φύλου (sex-exclusive,
sex-preferential);
7. Δείξαμε
παραπάνω ότι οι διαφορές γένους στο λόγο (είτε
αποκλειστικές είτε κατά προτίμηση)
εμφανίζονται στο επίπεδο της γραμματικής
και της φωνολογίας. Mπορείτενα
σκεφτείτε άλλα επίπεδα στα οποία
εμφανίζονται τέτοιες διαφορές; Mπορείτε να δώσετε συγκεκριμένα
παραδείγματα από τα ελληνικά ή άλλη γλώσσα;
8.
Eάν
συγκρίνουμε δεδομένα σχετικά με τη διαφορά
γλωσσικών μοντέλων ανδρών και γυναικών με
γλωσσικά μοντέλα ανθρώπων από διαφορετικές
κοινωνικές τάξεις, πιστεύετε ότι μπορεί να
υπάρξει κάποια σύγκλιση;
9.
Mπορείτε
να σκεφτείτε μια πιθανή εξήγηση για τις
διαφορές στο λόγο των ανδρών και των
γυναικών;
10. Πιστεύετε
ότι οι ηλικιακά καθορισμένες (age-graded)
διαφορές στο λόγο θα μπορούσαν να
συνδέονται με οποιοδήποτε τρόπο με
διαφορές στο φύλο/γένος;
ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΗ
ΑΣΚΗΣΗ
Μαγνητοφωνήστε μια συνομιλία ανάμεσα
σε άτομα διαφορετικού φύλου και:
α) αναγνωρίστε τον τρόπο με τον οποίο
απευθύνονται ο ένας στον άλλον και
παρατηρήστε τυχόν διαφορές που σχετίζονται
με το φύλο
ή/και
β) αναγνωρίστε διαφορές σε δύο επίπεδα (π.χ.,
φωνολογικό, λεξιλογικό, συνομιλιακό) και
εξηγήστε γιατί τις θεωρείτε διαφορές φύλου
στο λόγο των δύο συνομιλητών.
HΛIKIA KAI ΦYΛO:
ΓΛΩΣΣΑ ΑΝΔΡΩΝ &
ΓΥΝΑΙΚΩΝ - ΣΕΞΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ
A.
ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΦΥΛΟ
1.
Οι γλωσσικοί τύποι που χρησιμοποιούν οι
άνδρες και οι γυναίκες είναι, σε κάποιο
βαθμό, διαφορετικοί σε κάθε γλωσσική
κοινότητα. Λέγεται, π.χ., πως οι γυναίκες
είναι γλωσσικά ευγενέστερες και πιο
συνεργάσιμες από τους άνδρες και ότι τα δύο
φύλα δίνουν έμφαση σε διαφορετικές
λειτουργίες του λόγου (π.χ. αναφορική/συγκινησιακή).
4.1 Η ερμηνεία που
βασίζεται στην κοινωνική υπόσταση: οι
γυναίκες έχουν πιο ανεπτυγμένη αίσθηση του
ρόλου της κοινωνικής υπόστασης και του ότι
ο τρόπος που μιλούν μαρτυρεί τις κοινωνικές
τους καταβολές και τη θέση τους στην
κοινωνία. Χρησιμοποιώντας πρότυπους
γλωσσικούς τύπους προσπαθούν να αποκτήσουν
υψηλότερη κοινωνική θέση, ειδικά οι
γυναίκες που δεν εργάζονται. Επίσης, οι
γυναίκες ισχυρίζονται πως παράγουν
περισσότερους πρότυπους τύπους απ’ ότι
στην πραγματικότητα. Προβλήματα με αυτή την
ερμηνεία: οι γυναίκες που εργάζονται
τείνουν να έχουν πιο ευρύ γλωσσικό
ρεπερτόριο.
5.1 Πώς
κατατάσσονται κοινωνικά οι γυναίκες;
5.2 Επιρροή
του ερευνητή (interviewer)
και του περιβάλλοντος/πλαισίου της
συνέντευξης:
- η ταυτότητα του ερευνητή
- ανδρική αλληλεγγύη
- διαφορετικές ερωτήσεις στη συνέντευξη
- ίδιες συμπεριφορές, διαφορετικές
ερμηνείες;
Β.
ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΗΛΙΚΙΑ
1.
Ένας από τους πιο άμεσους τρόπους για να
καταλάβουμε όχι μόνο το φύλο αλλά και την
ηλικία κάποιου είναι η ποιότητα της φωνής
του/της (συχνότητα, τόνος). Λόγω ανατομίας,
οι άνδρες έχουν μεγαλύτερη στοματική
κοιλότητα από τις γυναίκες. Ως αποτέλεσμα
αυτού οι γυναίκες έχουν πολύ ευρύτερο φάσμα
συχνοτήτων (κυρίως υψηλών). Όμως, ενώ
φυσιολογικά η διαφορά αυτή εμφανίζεται
στην εφηβεία, πολλά αγόρια έχουν αισθητά “βαρύτερες”
φωνές (δηλ. χαμηλότερη συχνότητα) από τα
κορίτσια από πολύ μικρότερη ηλικία. Δηλαδή
υπάρχουν κοινωνικοί και πολιτισμικοί λόγοι
που συντελούν σε αυτή τη διαφοροποίηση.
Συσχετισμός βαριάς φωνής και ανδροπρέπειας.
Είναι πολύ εύκολο να γίνει σύγχυση
μοτίβων γλωσσικής αλλαγής και ηλικιακά
διαβαθμισμένων μοτίβων. Όταν μια αλλαγή
απλώνεται σε μια γλωσσική κοινότητα θα
υπάρξει φυσιολογική αύξηση και μείωση τη
χρήσης του γλωσσικού τύπου μέσα στο χρόνο.
Στην περίπτωση νεωτερισμού--ενός τύπου που
η χρήση του αυξάνεται--θα έχουμε μικρή χρήση
από τους γηραιότερους και μεγαλύτερη από
τους νεότερους. Το αντίθετο συμβαίνει για
έναν τύπο υπό εξαφάνιση. Πριν μελετήσουμε
τα μοτίβα γλωσσικής αλλαγής είναι
σημαντικό να γνωρίζουμε τη φυσιολογική
κατανομή των σταθερών γλωσσικών τύπων σε
μια γλωσσική κοινότητα.
Γ.
ΓΛΩΣΣΑ ΑΝΔΡΩΝ & ΓΥΝΑΙΚΩΝ - ΣΕΞΙΣΜΟΣ
ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ
1.
Η Robin
Lakoff
ισχυρίζεται ότι υπάρχουν γλωσσικά
χαρακτηριστικά που διαφοροποιούν το λόγο
των ανδρών και των γυναικών. Κοιτάξτε τις
παρακάτω προτάσεις και αποφασίστε ποιες
από αυτές είναι πιθανότερο να ελέχθησαν από
γυναίκα, ποιες από άνδρα και ποιες και από
τους δύο,
α) Δώσε μου το συρραπτικό.
β) Αυτό το σκυλάκι είναι πολύ γλυκό.
γ) Πω-πω, πάλι βρέχει.
δ) Φτου σου! Ξέχασα να του τηλεφωνήσω.
ε) Θα μπορούσατε να του το πείτε σας
παρακαλώ;
στ) Έφτασε αργά, έτσι δεν είναι;
ζ) Είχα πολύ δουλειά.
Ποια γλωσσικά χαρακτηριστικά σας βοήθησαν να αποφασίσετε; Μπορείτε να βρείτε κοινές λειτουργίες για τα στοιχεία που προτιμούν οι γυναίκες καθώς και εκείνα που προτιμούν οι άνδρες;
1) λεξικά στοιχεία που δείχνουν
διασταγμό (hedges/fillers)
2) ερωτήσεις όπως “έτσι δεν είναι;” “σωστά;”ή “ε;”(tag questions)
3) ανερχόμενος
επιτονισμός σε καταφάσεις
4) “κενά” επίθετα
5) ακριβείς χρωματικοί όροι
6) επιτατικά εννοίας όπως “τόσο”, “πάρα”,
κλπ.
7) “υπερβολικά σωστή” γραμματική
8) εξαιρετικά ευγενικοί γλωσσικοί τύποι
9) αποφυγή υβριστικού λεξιλογίου
10) εμφατικός επιτονισμός
α) Έλειπες χτες, σωστά;
β) Άνοιξε την πόρτα, ε;
γ) Τα πορτραίτα της είναι υπέροχα, έτσι
δεν είναι;
δ) Ήσουν έτοιμος να αντιγράψεις, δεν
ήσουν;
ε) Δεν της είπες τίποτε, έτσι;
στ) Πέντε σοκολάτες είναι πολλές, δεν
είναι;
α)
Α: Μου
φαίνεται πως θα κάνω μια εργασία γι αυτό το
θέμα της οικονομίας που
παρουσίασε
την περασμένη εβδομάδα αν μπορώ...
Β:
αστειεύεσαι!
αυτό θα ήταν απαίσιο
θέμα
β)
Γ: Αναρρωτιέμαι
εδώ και χρόνια για την κηδεία
Δ:
διότι γι
αυτό είναι οι κηδείες
Γ: της δικής
μου μητέρας
Δ: ...είναι για
τους συγγενείς
5.
Στον επόμενο διάλογο προσπαθήστε να
βρείτε μερικά μοτίβα που ακολουθούν οι
γυναίκες και οι άνδρες στην επικοινωνία. Τι
συνέπειες νομίζετε ότι μπορεί να έχουν
αυτές οι διαφορές;
Γιάννης:
Θες μια καραμέλα;
Ειρήνη:
Όχι.
Ζωή:
Κάνει δίαιτα.
Μαρία:
Ποιος δεν κάνει δίαιτα!
Ειρήνη:
Λοιπόν, εγώ κάνω δίαιτα...=
Ζωή:
Σιγά!
Ειρήνη:
=και η μάνα μου αγοράζει αυτά τα
σοκολατάκια με μέντα.=
Μαρία:
Ναι κάνω!
Ζωή:
Α
ναι!
Ειρήνη:
Τα “After Eight”.
Της είπα: “δε θέλω μαμά.” “Εεε..., δε θέλω να
το φάω
ολόκληρο.” Μου δίνει ένα τόσο δα
κομματάκι, το τρώω. Μετά μου δίνει
άλλο ένα=
Γιάννης:
Ήταν=
Ειρήνη:
=οπότε το πετάω από το παράθυρο
Γιάννης:
πολύς κόσμος;
Ειρήνη:
Δεν της το είπα
Γιάννης:
Ήταν=
Ειρήνη:
Αν το ήξερε θα με σκότωνε!
Ζωή:
Πολύς κόσμος πού;
Γιάννης:
Στην τελετή.
Ειρήνη:
Να χαίρεσαι που δεν πρέπει να κάνεις
δίαιτα, Γιαννάκη...
Ζωή:
Γυμνάζεται. Τέλος πάντων, όλοι οι
καθηγητές ήταν εκεί...
Γιάννης:
Χριστέ μου!
Μαρία:
Ήμουν κι εγώ εκεί.
Γιάννης:
Πρέπει να ήταν πολύ βαρετά...
6.
Ποια νομίζετε ότι είναι η περίσταση και
ο πρωταρχικός στόχος (αναφορικός ή
κοινωνικός) της παρακάτω συνομιλίας;
Μαρία:
Λοιπόν δεν ξέρω πώς τον ανέχεται
Χριστίνα:
Χριστέ μου, είναι απαίσιος--πραγματικό
καθίκι δεν αστειεύομαι.
Μαρία:
Και είναι τόσο αγενής. Τη διακόπτει
συνέχεια και την προσβάλει -- ακόμη
και μπροστά στους φίλους της.
Σοφία:
Πρέπει να είναι τρελλή.
Μαρία:
Ακριβώς--αλλά αυτός το φυσάει βεβαίως.
Παίρνει τρελλά λεφτά.
Σοφία:
Σοβαρά;
Χριστίνα:
(τραγουδιστά) θα τα κάψω, τα ρημάδια τα
λεφτά μου!
7.
Η σεξιστική γλώσσα κωδικοποιεί
στερεοτυπικές στάσεις προς άνδρες και
γυναίκες. Θεωρείτε ότι οι παρακάτω
προτάσεις αποτελούν παράδειγματα
σεξιστικής γλώσσας; Εάν ναι θα μπορούσατε
να τις αλλάξετε; Μπορείτε να σκεφτείτε
παρόμοια παραδείγματα στα ελληνικά;
a) Alone among animals man uses language to communicate. b) ‘Speech’ wrote Benjamin Lee Whorf ‘is the best show man pus on’... Language helps man in his thinking. The average student might hear 100,000 words a day. If he has a modest reading speed he would cover 90,000 words a day. He could easily increase that if he wanted. c) Man has been civilized for centuries. He no longer needs to hunt for food for his women and children.
8.
Πιστεύετε ότι οι διαφορές που
επισημάναμε στα γλωσσικά μοτίβα ανδρών και
γυναικών απαντούν σε όλες τις κοινωνίες;
Γνωρίζετε τυχόν αντιπαραδείγματα;