![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
Η μουσική και το τραγούδι συνόδευαν όλες τις εκφάνσεις της καθημερινής ζωής των κατοίκων της Λέσβου. Η τέλεση των εθίμων του κύκλου της ζωής (γέννηση, γάμος, θάνατος) και του κύκλου του χρόνου (θρησκευτικές εορτές, πανηγύρια) είχε θρησκευτικό - τελετουργικό και κοσμικό - εορταστικό χαρακτήρα και συνοδευόταν πάντα από τραγούδι ή και μουσική. Εξίσου σημαντικό ρόλο όμως έπαιζε η μουσική και το τραγούδι στην καθημερινή ζωή, στην εργασία, στην οικιακή απασχόληση και βέβαια στο γλέντι και τη διασκέδαση. Ιδιαίτερα μέχρι την εποχή του ραδιοφώνου στη Λέσβο (δεκαετία 1950), το τραγούδι, ερασιτεχνικό και επαγγελματικό, ομαδικό ή ατομικό, ακουγόταν από το πρωί ως το βράδυ. Από το νανούρισμα μέχρι το τραγούδι στη δουλειά (κυρίως στο ελαιομάζωμα), από τον μοναχικό αμανέ και τις νυχτερινές καντάδες, μέχρι το ομαδικό τραγούδι στα σπίτια και στα καφενεία, το τραγούδι πρωτοστατούσε σ' όλες τις δραστηριότητες της καθημερινής ζωής. Πολυάριθμα ήταν επίσης τα τραγούδια με θρησκευτικό και αφηγηματικό χαρακτήρα που συνδέονταν με συγκεκριμένες εποχές του χρόνου.
Κάθε χωριό είχε μία ή περισσότερες κομπανίες και συχνά ο ανταγωνισμός ήταν μεγάλος, ενώ επιπλέον, ο περιστασιακός χαρακτήρας της μουσικής εκτέλεσης, υποχρέωνε τους μουσικούς να περιοδεύουν στο νησί με τα πόδια, εφόσον μέχρι τη δεκαετία του 1950 το οδικό δίκτυο της Λέσβου ήταν πολύ περιορισμένο. Πολλοί λέσβιοι μουσικοί μέχρι το 1922 μετανάστευαν εποχιακά ή περιόδευαν στην απέναντι μικρασιατική ακτή, για να διευρύνουν τη μουσική τους εκπαίδευση, για την αγορά οργάνων, ή για να παίξουν στα τοπικά πανηγύρια.
Ο τύπος αυτός του μουσικού συγκροτήματος φαίνεται ότι ήταν περισσότερο δημοφιλής στα χωριά και τις κωμοπόλεις της Λέσβου, παρά στην πόλη της Μυτιλήνης, όπου κυριαρχούσαν μικρότερα σχήματα εγχόρδων. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ένας γνωστός βιολιστής της Αγιάσου, ο Χαρίλαος Ρόδανος: «Η Μυτιλήνη δεν είχε ορχήστρες μεγάλες, όπως στα χωριά. Στα χωριά έπρεπε να είναι 6 όργανα. Η Μυτιλήνη είχε 2-3, ένα σαντούρι, μια κιθάρα και τραγουδούσαν, ήταν τέτοιου είδους συγκροτήματα, τα οποία ήταν ωραία. Ενώ εμείς είχαμε μια ορχήστρα - μπάντα, μικρή μπάντα, είχαμε πνευστά, η Μυτιλήνη δεν τα πολυήθελε τα πνευστά. Η Μυτιλήνη είχε βιολιά, σαντούρι, λαούτα, ούτι, μικρές ορχήστρες». Την
ίδια περίοδο στη Μυτιλήνη γίνονταν και
συναυλίες κλασικής ευρωπαϊκής
μουσικής, ενώ σε κάποια κέντρα όπου
σύχναζαν τα εύπορα οικονομικά στρώματα,
καταξιωμένοι μουσικοί από τη Λέσβο, την
υπόλοιπη Ελλάδα, την Κωνσταντινούπολη
και τις Μικρασιατικές ακτές, έπαιζαν τα
"ευρωπαϊκά", δηλαδή αποσπάσματα
κλασικής μουσικής, όπερας ή οπερέτας,
πόλκα, μαζούρκα, βαλς, ταγκό, φοξ κ.τ.λ.
Στα περιφερειακά αστικά κέντρα τα "ευρωπαϊκά"
συνδέθηκαν κυρίως με τα ανώτερα
οικονομικά στρώματα που διασκέδαζαν
στις λέσχες διοργανώνοντας
χοροεσπερίδες. Στις χοροεσπερίδες
αυτές έπαιζαν τα τοπικά μουσικά
συγκροτήματα που γνώριζαν το
συγκεκριμένο ρεπερτόριο. Η δεκαετία του 1940 ήταν ιδαίτερα δύσκολη για τους μουσικούς αλλά και τους κατοίκους της Λέσβου γενικότερα. Ο πόλεμος, η Γερμανική κατοχή και ο εμφύλιος, οι διώξεις, η οικονομική εξαθλίωση και η πείνα υποχρέωσαν τους περισσότερους μουσικούς να εγκαταλείψουν προσωρινά ή οριστικά το επάγγελμα τους. Από τη δεκαετία του 1950 και μέχρι το '70 η μουσική, ο χορός και η διασκέδαση πρωτοστατούν και πάλι στην καθημερινή ζωή. Στο ρεπερτόριο διατηρούνται ως ένα βαθμό οι μικρασιατικές επιδράσεις, οι κυρίαρχοι τοπικοί χοροί είναι πάντα ο καρσιλαμάς, το ζεϊμπέκικο, το συρτό και ο μπάλλος, ωστόσο το νέο πολιτιστικό κέντρο - η Αθήνα - εισβάλλει δυναμικά με τα ρεμπέτικα και τα λαϊκά τραγούδια. Τα
νέα μουσικά σχήματα είναι πιο μικρά,
τα πνευστά σιγά-σιγά φεύγουν (αν και
παραμένει το κλαρίνο, ιδιαίτερα στους
γάμους), το νταούλι αντικαθίσταται από
τα ντραμς ("τζαζ"), το σαντούρι
συνυπάρχει για λίγο με την κιθάρα, ενώ
εισέρχονται νέα όργανα: το ακορντεόν,
το μπουζούκι και το αρμόνιο. Το βιολί
μόνο παραμένει ως βασικό όργανο,
τουλάχιστον μέχρι τη δεκαετία του 1970. Τη
δεκαετία του 1960 το νέο ρεπερτόριο, αλλά
και η μόδα της εποχής, εισάγουν στα
μουσικά συγκροτήματα τις τραγουδίστριες
("ντιζέζ"), που έρχονται στη Λέσβο
εποχιακά, μέσω πρακτορείων της Αθήνας,
μέχρι τη δεκαετία του '70. Στα καφενεία
και τα Το
ομαδικό τραγούδι περιορίζεται ολοένα
και περισσότερο, διατηρείται πάντως σε
συγκεκριμένες περιστάσεις, όπως στον
στολισμό των μελλονύμφων, στο γάμο,
στα αποκριάτικα γλέντια κ.ο.κ.
|