Up ] [ ΓΙΟΡΤΕΣ ΚΑΙ ΠΑΝΗΓΥΡΙΑ ] ΛΕΣΧΕΣ ΚΑΙ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΡΙΑ ]


Οι γιορτές και τα πανηγύρια της Λέσβου συναρτώνται με τον «κύκλο του χρόνου». Με τον όρο αυτό προσδιορίζονται οι εκδηλώσεις που σχετίζονται με τα κομβικά κοινωνικά και θρησκευτικά δρώμενα ενός ημερολογιακού έτους, όπως τα Χριστούγεννα, η Πρωτοχρονιά και τα Φώτα, οι Απόκριες, το Πάσχα, ο Κλήδονας, ο Δεκαπενταύγουστος και τα Εννιάμερα της Θεοτόκου, ή οι εορτές προστατών-Αγίων, με υπερτοπική ή τοπική αναγνώριση. Τα περισσότερα πανηγύρια πραγματοποιούνται προς τιμήν των Αγίων της Ορθόδοξης εκκλησίας σ' όλη τη διάρκεια του χρόνου, ιδιαίτερα όμως τη θερινή περίοδο.

Η παράδοση των πανηγυριών συνδέεται κυρίως με τον αγροτικό χώρο, με επίκεντρα τόσο τις εκκλησίες των οικισμών, όσο και τα υπαίθρια εξωκλήσια. Παλαιότερα την οργάνωση των πανηγυριών αναλάμβαναν οι κοινότητες, οι επαγγελματικές συντεχνίες, καθώς και οι γεωργικοί και κτηνοτροφικοί σύλλογοι. Σήμερα, πολλά πανηγύρια διατηρούνται (και) με τη συμβολή πολιτιστικών συλλόγων ή των λέσβιων ομογενών, ενώ αρκετά έχουν πλέον ξεχαστεί.

Μερικά πανηγύρια είχαν περισσότερο «κλειστό» τοπικό χαρακτήρα, ενώ άλλα προσελάμβαναν μια «υπερτοπική» παλλεσβιακή διάσταση, προσελκύοντας μεγάλα πλήθη επισκεπτών /προσκυνητών, ακόμη και απο χριστιανικές κοινότητες της Μ. Ασίας (πριν το 1922). Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν το πανηγύρι της Παναγίας στην Αγιάσο, καθώς και το πανηγύρι του Ταξιάρχη στον Μανταμάδο, όπου συνέρρεαν μέχρι το 1922 πλήθη προσκυνητών από την απέναντι Μικρασιατική ακτή, κυρίως τη Σμύρνη και το Αϊβαλί. Τα πανηγύρια αυτά διαρκούσαν πολλές μέρες και έπαιζαν πρωταγωνιστικό ρόλο στην κοινωνική, πολιτισμική και οικονομική ζωή του τόπου.

Τα μεγάλα, αλλά (ακόμη) και τα μικρότερα πανηγύρια έπαιζαν σημαντικό ρόλο στα λεσβιακά εμπορικά και βιοτεχνικά δίκτυα, αφού αποτελούσαν ευκαιρία για την έκθεση και πώληση διαφόρων αγροτικών και βιοτεχνικών προϊόντων, ή για την παρουσίαση και αγοραπωλησία ζώων. Σήμερα αυτή η διάσταση έχει εκλείψει, αλλά συνεχίζουν να αποτελούν χώρους διακίνησης φθηνών οικιακών και ψυχαγωγικών προϊόντων, καθώς και παιδικών παιχνιδιών πανελλαδικής και λεσβιακής παραγωγής.

Η εορταστική κοινωνικοποίηση στους χώρους των πανηγυριών ολοκληρώνεται με τη διασκέδαση και το χορό στα καφενεία και τις πλατείες των χωριών, με άφθονο ποτό, φαγητό και μουσική που παίζουν λεσβιακά μουσικά συγκροτήματα. Παλιότερα το ρεπερτόριο αυτών των συγκροτημάτων συμπεριελάμβανε αποκλειστικά συγκεκριμένους σκοπούς και τραγούδια κυρίως μικρασιάτικης προέλευσης, όπως ζεϊμπέκικα, καρσιλαμάδες, συρτούς και μπάλλους. Σήμερα ακολουθεί τα πανελλήνια μουσικά πρότυπα, αλλά εξακολουθεί να εμπλουτίζεται με ορισμένα «κλασσικά» «μικρασιάτικα», που έχουν διαχρονική επιτυχία.

Θα πρέπει να σημειωθεί, ότι ορισμένα έθιμα που εμφανίζονταν αποσπασματικά (μόνο) σε ορισμένα κεντρικά πανηγύρια, τείνουν σήμερα να προσλάβουν μια δομική υπερτοπική διάσταση που χαρακτηρίζει το σύνολο των λεσβιακών πανηγυριών. Ένα απ' αυτά, είναι η συμβολική περιφορά και η τελετουργική σφαγή ενός ανθοστολισμένου ταύρου με τη συνοδεία μουσικής, καθώς και η συνακόλουθη προετοιμασία του «κισκέκ», που καταναλώνεται συλλογικά από τους πανηγυριώτες και τους κατοίκους της κοινότητας.

Πανηγύρι της "Παναγίας Κρυφτής" το 1977 στο Παλιοχώρι. Παλιοχωριανοί μουσικοί συνοδεύουν τον ανθοστολισμένο ταύρο: Ποσειδώνας (Δίβαρις)-Καραβάς - βιολί, Παναγιώτης Γανώσης - βιολί, Δημήτρης Γανώσης - ακορντεόν και Γιώργος Γανώσης ταμπούρλο (δεν διακρίνεται). Αρχείο Γ. Γανώση.

Περιφορά του ανθοστολισμένου ταύρου στο πανηγύρι του Αγίου Γεωργίου στη Θερμή το 1996.

Καβαλάρηδες κάνουν φιγούρες πάνω στα άλογα στο πανηγύρι του Αγίου Γεωργίου στη Θερμή το 1996. Φωτογραφία της "Κιβωτού".Μια δεύτερη ακολουθία εθίμων, που αποκτούν σταδιακά παλλεσβιακή διάδοση, μετά τη δεκαετία του 1950, είναι αυτά που συνδέονται με την “κουλτούρα του αλόγου”. Το άλογο κατέχει σήμερα σημαντική θέση στα λεσβιακά πανηγύρια. Οι αναβάτες στολίζουν τα άλογά τους με ιδιαίτερη καλαισθησία, ενώ συναγωνίζονται στην επίδειξη, τις φιγούρες και το χορό. Σε πολλά πανηγύρια πραγματοποιούνται (και) ιπποδρομίες με παλλεσβιακή συμμετοχή.

Τα μεγάλα παλλεσβιακά πανηγύρια με υπερτοπικό χαρακτήρα που αποτελούν μέχρι σήμερα κεντρικό σημείο αναφοράς στη κοινωνική και θρησκευτική ζωή του νησιού είναι:

το πανηγύρι της Παναγίας τον Δεκαπενταύγουστο στην Αγιάσο

το πανηγύρι του Ταξιάρχη την Κυριακή των Μυροφόρων στον Μανταμάδο

το πανηγύρι του Άγιου Χαράλαμπου ή του «Ταύρου», στην Αγία Παρασκευή (αλλά και στον Μανταμάδο και τη Νάπη)

το πανηγύρι του Αγίου Ιγνατίου στη Μονή Λειμώνος στην περιφέρεια της Καλλονής.

Οι υπόλοιπες θρησκευτικές και κοσμικές εκδηλώσεις του «κύκλου του χρόνου» κατανέμονται διαχρονικά εξίσου στους αστικούς και αγροτικούς χώρους. Μέχρι τη δεκαετία του 1970, η οργάνωσή τους ήταν αυθόρμητη: παρέες παιδιών συγκεντρώνονταν για να «πούν τα κάλαντα» στα σπίτια, ή παρέες γλεντιστών συνδιασκέδαζαν – πολλές φορές μεταμφιεσμένοι – την περίοδο της Αποκριάς. Η επιτέλεσή τους συνδεόταν στενά με το τοπικό, κοινοτικό πλαίσιο, αφού οι ανταλλαγές ευχών ή πειραγμάτων αφορούσαν πρόσωπα του άμεσου κοινωνικού περίγυρου.

Σήμερα τα έθιμα και οι πρακτικές που συνδέονται με τις συγκεκριμένες εκδηλώσεις αναβιώνουν μερικές φορές αβίαστα, αλλά πιο συχνά τελούνται υπο την καθοδήγηση και την αιγίδα των σύγχρονων δημοτικών αρχών σε συνεργασία με τοπικούς πολιτιστικούς συλλόγους, οπότε προσλαμβάνουν και υπερτοπική διάσταση, με τη μετάκληση μουσικών συγκροτημάτων ή επαγγελματιών της ψυχαγωγίας, που προέρχονται από όλη τη Λέσβο και την υπόλοιπη Ελλάδα.

Ο χώρος εκδηλώσεων στη δυτική τάφρο του Κάστρου της Μυτιλήνης, όπου οργανώνεται το "Λεσβιακό Καλοκαίρι".Παράλληλα έχουν καθιερωθεί και ορισμένες "νέες" ετήσιες εορτές με ποικίλες πολιτιστικές εκδηλώσεις, όπως η Γιορτή του Ούζου και το Λεσβιακό Καλοκαίρι στη Μυτιλήνη, η Γιορτή της Σαρδέλλας στη Σκάλα Καλλονής, ο "Βατουσιανός Αύγουστος" στη Βατούσα, τα "Βενιαμίνεια" στο Πλωμάρι και πολλές άλλες.

Μυτιλήνη:

  • Άγιου Θεόδωρου, προστάτη της πόλης, στη Μητρόπολη (17/2)

  • Παναγίας στην συνοικία της Χρυσομαλλούσας (15/8)

  • Παναγίας - Ζωοδόχου Πηγής στη συνοικία της Λαγκάδας

(Τελούνται επίσης πολυάριθμες θρησκευτικές γιορτές προς τιμήν των Αγίων στις ενοριακές εκκλησίες της πόλης, ενώ εορτάζονται πανηγυρικά οι Απόκριες και τα "Κάψαλα" στις 24/6) 

Αγία Παρασκευή:

Αγιάσος:

Ακράσι:

  • Αγίων Αποστόλων (30/6)

  • Αγίας Παρασκευής (26/7)

  • Παναγίας (15/8)

  • Αγίου Ισιδώρου, στο επίνειο Δρώτα

Αμπελικό:

  • Αγίου Ευσταθίου (20/8) 

Ανεμώτια:

  • Μεταμόρφωσης του Σωτήρος (6/8)

Άντισσα:

  • Παναγίας (23/8)

  • Αγίου Ιωάννη Θεολόγου, στο Μοναστήρι του Υψηλού (8/5)

 Αρίσβη:

  • Αγίων Αναργύρων (1/7)

  • Αγίας Μαρίνας (17/7)

 Ασώματος:

  • Αγίων Αναργύρων (1/7)

  • Των Ταξιαρχών (8/11)

Βασιλικά:

  • Παναγίας (Γενέθλια Θεοτόκου)

Βατούσα:

  • Παναγίας (15/8)

  • Των Ταξιαρχών (8/11)

Βαφειός:

  • Αγίου Ιωάννου Προδρόμου (29/8)

Βρίσα:

  • Προφήτη Ηλία (20/7)

  • Αγίου Γεωργίου (23/4)

  • Αγίου Κωνσταντίνου (21/5)

  • Αγίας Παρασκευής (26/7)

  • Πάσχα (Το έθιμο «Κακαρώνα» ή «Κουκούρα» τη νύχτα της Ανάστασης)

Ερεσός:

  • Αγίου Ανδρέα (4/7)

  • Αγίου Γεωργίου (23/4)

  • Αγίου Παντελεήμονα (27/7)

  • Αγίου Νικολάου (6/12)

  • Αγίου Σπυρίδωνα (12/12) 

Θερμή:

  • Αγίου Γεωργίου (23/4)Πανηγύρι Αγίου Γεωργίου στη Θερμή το 1996. Κομπανία συνοδεύει τον ανθοστολισμένο ταύρο κατά την περιφορά του στους δρόμους του χωριού. Στο κλαρίνο ο Βασίλης Παντελίδης από τον Σκουτάρο.

  • Αγίου Κωνσταντίνου (21/5)

  • Αγίου Ραφαήλ (Τρίτη του Πάσχα) 

Ίππειος:

  • Αγίου Προκοπίου (8/7)

Καλλονή:

  • Αγίας Τριάδας

  • Αγίου Παντελεήμονα, στην τοποθεσία «Καραβούλια» (27/7)

  • Αγίου Ιγνατίου, στη Μονή Λειμώνος (14/10)

  • Αγίας Άννας, στην Σκάλα Καλλονής (25/7) 

Κάπη:

  • Παναγίας (15/8)

  • Αγίου Γεωργίου (23/4)

Κάτω Τρίτος:

  • Αγίας Μαρίνας (17/7) 

Κεραμειά:

  • Αγίου Γεωργίου (23/4)

  • Άγιου Χαράλαμπου (10/2)

Κεράμι:

  • Πάσχα (το έθιμο «Κουκούρα» τη νύχτα της Ανάστασης) 

Κλειού:

  • Αγίου Κήρυκα (15/7)

  • Αγίας Τριάδας

  • Μεταμόρφωσης του Σωτήρος, στο επίνειο Τσόνια (6/8) 

Κώμη:

  • Άγιου Χαράλαμπου, στην τοποθεσία «Ταύρος»

Λαφιώνα:

  • Προφήτη Ηλία (20 Ιουλίου) 

Λεπέτυμνος:

  • Παναγίας (15/8) 

Λισβόρι:

  • Αγίου Ιωάννου (29/8) 

Λουτρά:

  • Αγίου Γεωργίου (23/4) 

Μανταμάδος:

  • Άγιου Χαράλαμπου ή «Αγίου-Χαρλάμ», στην τοποθεσία «Ταύρος»

  • Προφήτη Ηλία (20/7)

  • του Ταξιάρχη (8/11 και την Κυριακή των Μυροφόρων)

  • Αγίου Στεφάνου, στο επίνειο Άγιος Στέφανος 

Μεγαλοχώρι:

  • Παναγίας

  • Αγίου Ιωάννου 

Μεσότοπος:

  • Αγίου Γεωργίου (23/4)

  • Αγίου Κωνσταντίνου (21/5)

  • Αγίας Μαρίνας (17/7)

  • Αγίου Δημητρίου (26/10)

  • Παναγίας (21 Νοεμβρίου)

  • Απόκριες (Έθιμο: «Κουδουνάτοι»)"Κουδουνάτοι" την Κυριακή της Αποκριάς στον Μεσότοπο το 1997. Αποκριάτικη διασκέδαση στο καφενείο "Παλλάς" στον Μεσότοπο το 1997. Τραγούδι και χορός, με τη συμμετοχή "κουδουνάτων" και μελών του Συλλόγου Μεσοτοπιτών Αθήνας με παραδοσιακές ενδυμασίες.

Μιστεγνά:

  • Αγίων Ακινδύνων (4η Κυριακή μετά το Πάσχα)Χορός στην πλατεία των Μιστεγνών στο πανηγύρι των Αγίων Ακινδύνων το 1997. Διακρίνονται ο Νίκος Χριστιανός που παίζει βιολί και ο Απόστολος Μπόνης από τη Θερμή που παίζει μπουζούκι. Μουσικό συγκρότημα στην πλατεία των Μιστεγνών στο πανηγύρι των Αγίων Ακινδύνων το 1997. Διακρίνονται οι μουσικοί Παναγιώτης Λημναίος και Στρατής Αράπογλου που παίζουν μπουζούκι, Παναγιώτης Φραντζής ("Καρβουνάκι"), από τον Ασώματο - αρμόνιο, Παναγιώτης Σουσαμλής, από την Αγιάσο - ντραμς και Χρήστος Παπανικολάου, από τα Βασιλικά - κιθάρα.

Μόλυβος:

  • Αγίου Ιωάννου (29/8)

  • Καθαρή Δευτέρα 

Μόρια:

  • Αγίου Δημητρίου (26/10)Κομπανία της Κάπης παίζει στο πανηγύρι του Αγίου Δημητρίου στη Μόρια το 1957. Εύανδρος Παπαδόπουλος ("Μουμτζής") - ντραμς, Κώστας Παπαδόπουλος ("Μουμτζής") - βιολί, Γιώργος Παπαδόπουλος ("Μουμτζής") - κλαρίνο, Γιώργος Βαρελτζής - τρομπόνι, Γιαννακός Βαρελτζής - σαντούρι και Σαράντος Σταμπουλής ("Κατεργάρης"), κάτοικος Αγίας Παρασκευής - τρομπόνι.

Μυχού:

  • Αγίου Δημητρίου (26/10) 

Νάπη (Κλομιδάδος):

  • Αγίου Ιωάννου Θεολόγου (8/5)

  • Άγιου Χαράλαμπου, στην τοποθεσία «Ταύρος» 

Νεοχώρι (Μπορός):

  • Αγίου Κωνσταντίνου (21/5) 

Παλαιόκηπος:

  • Αγίου Ερμολάου (26/7) 

Παλαιοχώρι:

  • Ευαγγελισμού της Θεοτόκου (25/3)

  • Αγίου Ιωάννου (29/8)

  • Παναγίας Κρυφτής (Δευτέρα του Θωμά)Χορός "Καρεκλάτος" στο καφενείο "Ταράτσα" του Λούπου στο Παλιοχώρι, στο Πανηγύρι της Παναγίας "Κρυφτής" τη Δευτέρα του Θωμά, 1996.

  • Αγίου Ιωάννου (Ηλιοτροπίου), στο επίνειο Μελίντα (24/6) 

Πάμφιλα:

  • Αγίας Βαρβάρας (4/12)

  • Αγίου Σάββα (5/12)

  • Αγίου Νικολάου (6/12) 

Παπάδος:

  • των Ταξιαρχών (8/11) 

Παπιανά:

  • Αγίου Νικολάου (6/12) 

Πελόπη:

  • Προφήτη Ηλία (20/7) 

Πέραμα:

  • Αγίου Παντελεήμονα (27/7) 

Πέτρα:

  • Παναγίας (15/8) 

Πηγή:

  • Αγίας Παρασκευής (26/7)

  • Αγίου Γεωργίου (23/4)

  • Άγιου Χαράλαμπου, στην τοποθεσία «Ταύρος» 

Πλαγιά:

  • Αγίας ΤριάδαςΠανηγύρι της Αγίας Τριάδας στην Πλαγιά στις αρχές της δεκαετίας του 1960. Παίζει το μουσικό συγκρότημα των  αδερφών Βερβέρη ("Τουρκογιάννηδες") από το Πλωμάρι: Μιχάλης - βιολί, Παναγιώτης - κοντραμπάσο και Μεγακλής - σαντούρι. Μπροστά διακρίνεται η τραγουδίστρια Ισμήνη. Αρχείο Παρασκευής Βερβέρη-Κουτσουραδή.

  • Της Υπαπαντής (2/2) 

Πλωμάρι:

  • Αγίου Νικολάου (6/12)

  • Προφήτη Ηλία (20/7)

  • Αγίου Παντελεήμονα, στη συνοικία Αμμουδέλι (27/7)

  • Αγίας Παρασκευής, στη συνοικία Ταρσανάς (26/7) 

Πολιχνίτος:

  • Αγίου Γεωργίου (23/4) 

Πτερούντα:

  • Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου (26/9) 

Σίγρι:

  • Αγίου Γεωργίου (23/4) 

Σκόπελος:

  • Αγίου Κωνσταντίνου (21/5)

  • Αγίας Μαγδαληνής (22/7) 

Σκουτάρος:

  • Αγίου Γεωργίου (23/4)

  • Παναγίας (15 Αυγούστου)

  • Αγίου Παντελεήμονος (27/7), στο επίνειο Άναξος

  • Αγίας Τριάδας, στο επίνειο Άναξος 

Στύψη:

  • Παναγίας (23/8)Πανηγύρι για τα Εννιάμερα της Παναγίας στην Στύψη το 1959. Οι μουσικοί παίζουν στο καφενείο "το Χάνι": Γιώργος Παντελίδης - σαντούρι, άγνωστος μουσικός - λαούτο, Ιγνάτιος Γελαγωτέλλης, - μπουζούκι, Στρατής Χαλκιώτης - βιολί και δεξιά Γιάννης Βουγιούκας - μπουζούκι. Αρχείο Γ. Βουγιούκα.

Συκαμιά:

  • των Ταξιαρχών

  • Αγίας Φωτεινής (9/5)Πανηγύρι της Αγίας Φωτεινής στη Συκαμιά, τον Μάϊο του 1952. Κομπανία μουσικών από Κάπη, Μανταμάδο και Κλειού: Μιχάλης Κυριακόγλου - ακορντεόν, Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος (Μουμτζής) - βιολί, Τηλέμαχος Παπαδόπουλος (Μουμτζής) -σαντούρι, Κώστας Γεωργουλίδης (της Ευρώπης) - ντραμς, Γιώργος Παπαδόπουλος (Μουμτζής) - κλαρίνο, Ιωάννης Στεφάνου - τρομπέτα, Μενέλαος Κυριακόγλου -τρομπόνι (δεν φαίνεται). Αρχείο Μιχ. Κυριακόγλου.

  • Αγίου Κήρυκα, στη Σκάλα Συκαμιάς (15/7)

  • Παναγίας, στη Σκάλα Συκαμιάς (15/8) 

Συκούντα:

  • Αγίας Ελένης (21/5)

  • Αγίας Φωτεινής (Αγιά-Φωτιάς), στην τοποθεσία «Μπαμπαδούλα» 

Ταξιάρχες (Καγιάνι):

  • των Ταξιαρχών

  • Αγίου Βαρθολομαίου (11/6) 

Υψηλομέτωπο:

  • Αγίας Μαρίνας (17/7) 

Φίλια:

  • Αγίου Γεωργίου (23/4) 

Χίδηρα:

  • Παναγίας (15/8)

  • Αγίας Παρασκευής (26/7)

  • Αγίας Μαρίνας (17/7)